Tisztelt Ügyfeleink!
December 15-én, szombaton szalonjaink 15 óráig tartanak nyitva.
Nissan LEAF vagy Hyundai IONIQ Electric?
Nissan LEAF vagy Hyundai IONIQ Electric?

 

Nem olyan zavarba ejtően bő a kínálat, mint a hagyományos autók esetében, de azért okozhat némi fejtörést a konkrét példány kiválasztása. Itt is teljes a paletta, van az egészen mini autóktól a batár SUV-okig minden. Ha viszont megvan a kategória, egészen átlátható méretűre szűkül a felhozatal. Tegyük fel, hogy egy közepes méretű elektromos családi autóra van szükségünk. Tízmillió forintnál többet nem tudunk a vásárlásra szánni és tudjuk, hogy 200-250 km-es hatótávval már az életünk minden logisztikai problémáját meg tudjuk oldani és bízunk benne, hogy az országjárás végett a beígért NEXT-e projekt megvalósul. Ha ön is ebben a cipőben jár, dőljön hátra és figyeljen, mert megnézzük, hogy a számba vehető két autó, a Nissan LEAF és a Hyundai IONIQ Electric milyen paraméterekkel rendelkeznek.

A külső

Kezdjük talán a száraz adatok ismertetésével. A két autó méretei nagyon hasonlók, 3 cm-nél nagyobb eltérés csak a magasságban van, a LEAF javára. Kicsit urasabb az üléspozíció, talán még kalapban is be lehet ülni, de csak előre, mert hátul az emelt ülések miatt normál méretűre zsugorodik a fejtér. Akinek a milliméterek nem igazán mondanak semmit, talán többet segít, ha azt mondom, hogy egy új Honda Civic mellé is ugyanezek a számok vannak írva. Most persze ne a régi „UFO” Civicre gondoljunk, mert a mostani változat már rendesen meghízott. Egy teljes értékű családi ötajtós.

Nissan LEAF Hyundai IONIQ Electric
Hossz 4480 mm 4470 mm
Szélesség (tükör nélkül) 1790 mm 1820 mm
Szélesség (tükörrel) 1990 mm 2045 mm
Magasság 1540 mm 1450 mm
Csomagtartó 435 l 455 l
Szállítható személyek 5 5

 

Az IONIQ nyúlánkabb formája miatt több hely jut a csomagoknak, a hivatalos mérés szerint 20 liter a különbség. Az pont egy jól megpakolt bevásárlószatyor. Viszont a csomagtér alakja és pakolhatósága szerintem sokkal többet számít, mint az a néhány liter. Ebből a szempontból is az IONIQ lehet a jobb választás, mert a hatalmas hátsó szélvédő is felnyílik a csomagtérajtóval együtt. A pakkokat szinte felülről ejthetjük a nagy üregbe, mintha egy asztalra pakolnánk. A hátsó sor fejtere elég szűk, nemhogy kalapban, de még magas homlokkal sem biztos, hogy kényelmes lesz a ki- és beszállás. Az 5 személy kérdését személy szerint mindig fenntartásokkal kezelem. Három gyermekeseknek kiváló, mert a gyerekülés beszerelése után úgysem számít, hogy a középső hely milyen alakú, de felnőttek inkább csak ketten utazzanak hátul mindkét autóban.

Belső tér és anyagok

A két autó belseje meglepően hasonló. A koreaiakkal ellentétben a japánok általában nem igazán érzik az európai igényeket, de ebben az esetben eltalálták mi kell a népnek. Talán a rossz tapintású anyagokat kicsit jobban elrejthették volna, főleg a LEAF belsejében. Ha van rá lehetőség, érdemes a világosabb belsővel rendelni, mert nagyon sokat javít a minőségérzeten. A kormány mindkét autóban egy lecsapott aljú karika, 3 küllővel és sok gombbal. Ugyanúgy láthatunk egy kijelzőt, egy mutatós műszert a vezető előtt és egy tapipados kijelzőt a középkonzolon. A Hyundai mérnökei úgy gondolták, hogy a klíma paneljét megfejelik még egy sor szegmenses kék kijelzővel, lelkük rajta, nem hiszem hogy ezen fog múlni a választás. Érdemes még szót ejteni az előválasztóról, tudják, amit régen sebességváltónak hívtak és kar formájú volt. Az IONIQ esetében 4 nyomógombot találunk egy kis kiálló dudor tetején a pohártartó mellett P, R, N, D feliratokkal. A LEAF-ben egy sokkal furcsább félgömböcske van ugyanott, amit a megfelelő irányokba lökdösve választhatunk haladási irányt. A belteret egyébként is nehéz számokba, paraméterekbe, egyáltalán bármilyen mérhető dologba önteni. Meg kell nézni, bele kell ülni, ki kell próbálni. Általában a kereskedésekben van erre lehetőség.

Belső tér és anyagok

A két autó belseje meglepően hasonló. A koreaiakkal ellentétben a japánok általában nem igazán érzik az európai igényeket, de ebben az esetben eltalálták mi kell a népnek. Talán a rossz tapintású anyagokat kicsit jobban elrejthették volna, főleg a LEAF belsejében. Ha van rá lehetőség, érdemes a világosabb belsővel rendelni, mert nagyon sokat javít a minőségérzeten. A kormány mindkét autóban egy lecsapott aljú karika, 3 küllővel és sok gombbal. Ugyanúgy láthatunk egy kijelzőt, egy mutatós műszert a vezető előtt és egy tapipados kijelzőt a középkonzolon. A Hyundai mérnökei úgy gondolták, hogy a klíma paneljét megfejelik még egy sor szegmenses kék kijelzővel, lelkük rajta, nem hiszem hogy ezen fog múlni a választás. Érdemes még szót ejteni az előválasztóról, tudják, amit régen sebességváltónak hívtak és kar formájú volt. Az IONIQ esetében 4 nyomógombot találunk egy kis kiálló dudor tetején a pohártartó mellett P, R, N, D feliratokkal. A LEAF-ben egy sokkal furcsább félgömböcske van ugyanott, amit a megfelelő irányokba lökdösve választhatunk haladási irányt. A belteret egyébként is nehéz számokba, paraméterekbe, egyáltalán bármilyen mérhető dologba önteni. Meg kell nézni, bele kell ülni, ki kell próbálni. Általában a kereskedésekben van erre lehetőség.

Teljesítmény, töltés

Menettulajdonságok tekintetében már jelentősebb eltérés mutatkozik a két villanyautó között. A LEAF erősebb motorral és nagyobb kapacitású akkucsomaggal rendelkezik, mint az IONIQ. Az utóbbit viszont megfelelő villámtöltővel gyorsabban lehet tölteni. Szerencsés esetben 13 perc alatt akár 100 km-re elegendő áramot is belepumpálhatunk a Hyundaiba, ugyanehhez a LEAF-nek 20 percre van szüksége. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy ma Magyarországon a villámtöltők teljesítménye 50 kW, tehát egyelőre nem tudjuk kihasználni a 70 kW-os villámtöltési lehetőséget. További hátránya az IONIQ-nak, hogy a CCS szabványú töltők száma jelentősen kisebb, főleg vidéken. Az akkukapacitásnál a prospektusokban a Nissan a 40 kWh bruttó kapacitást tünteti fel. A nettó kapacitás, vagyis amit valójában az autó mozgatására használ, ennél egy picivel kevesebb, 38,5 kWh. A Hyundai ezzel szemben csak a nettó értéket tünteti fel, ami 28,4 kWh. Az akkumulátorok hűtésében is van eltérés. A LEAF örökölte az előző generáció hátrányát a passzív temperálást. Emiatt nagy melegben nagy sebességű szakaszok után, vagy több egymást követő villámtöltésnél az akku védelme érdekében csökkenti a töltési teljesítményt. Az IONIQ-ba viszont beépítették az aktív hűtést, így nem kell aggódnunk, hogy melege lesz az autó egyik legdrágább részegységének.

Hiába kisebb az IONIQ motorja, a végsebessége magasabban van lekorlátozva, így aki szeret százhatvannal száguldozni a német autópályán, az csak az IONIQ-kal lesz boldog. A LEAF-fel viszont nem tudjuk fénykép készítésére bírni a magyar autópályákon elhelyezett VÉDA traffipaxokat. Az autópályákon 130 km/h-ás sebességkorlátozás van érvényben, a traffi 150-től villan, a LEAF pedig csak egy nagyon picivel megy gyorsabban száznegyvennél.

Nissan LEAF Hyundai IONIQ Electric
Akkumulátor nettó 38,5 (bruttó 40 kWh) nettó 28,4 kWh
Hatótáv (EPA) 241 km 200 km
Fogyasztás (EPA) 16 kWh/100 km 14,2 kWh/100 km
Töltőcsatlakozó (AC) Type2 Type2
Normál töltés sebessége 6,6 kW (2,5 óra / 100 km) 7,4 kW (2 óra / 100 km)
Töltés (DC) CHAdeMO CCS
Villámtöltés sebessége 50 kW (20 perc / 100 km) 70 kW (13 perc / 100 km)
Teljesítmény (max) 112 kW (150 lóerő) 90 kW (120 lóerő)
Végsebesség 143 km/h 166 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,9 mp 9,9 mp
Hajtott kerekek első kerék első kerék

Érdemes megemlíteni, hogy a LEAF-re megadott 150 lóerős teljesítmény nem folyamatosan elérhető, kis idő elteltével az elektronika visszaveszi egészen 116 lóerőre, talán emiatt alacsonyabb a végsebesség. A laposabb felépítés vagy a gyengébb motor miatt az EPA adatai szerit kisebb az átlagos fogyasztása az IONIQ Electricnek ezért van az, hogy lényegesen kisebb akkumulátorral is majdnem annyit megy el egy töltéssel, mint a Nissan LEAF.

Döntsön nyugodtan, nem fogja megbánni

Összességében mindkét elektromos autóról elmondható, hogy alkalmas teljes értékű, egyetlen családi autó szerepét betölteni a legtöbb háztartásban. A felsorolt különbségek nagy része egészen apró. A legtöbb vásárló a döntést úgyis érzelmi alapon fogja meghozni de nem fog csalódni, bármelyik márka mellett dönt. Budapest utcáin járva mindkét jármű feltűnhet annak, aki keresi őket. Vannak tehát szép számmal akik már használják ezeket a villanyautókat és gyűjtik velük a tapasztalatokat. A leendő vásárlók bizonyára szívesen olvasnának olyan hozzászólásokat, amelyek egyik vagy másik modell elsőre nem látható előnyeire vagy hátrányaira világítanak rá. Idegesítő szoftverhibák, fura hangok, briliáns megoldások vagy szemet gyönyörködtető apró részletek. Bármi, ami a képeket nézegetve vagy az adatlapot böngészve nem fedezhető fel.

Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom